Recenze: Krysarrova 1.6ka

Vseobecne

Soucasna Octavia, kterou mam jiz pres osm let, prisla na svet nekdy koncem dubna 1998, jako MR98. Vybirali jsme v salonu tak dlouho, dokud prodejce nerekl, ze se jeste zajde podivat dozadu a ze priveze auto, ktere si nekdo objednal a nakonec odmitl. Chteli jsme spis nejakou svetlejsi barvu, zezadu ovsem prijela tmave zelena a byla to laska na prvni pohled, popsal nam vybavu a bylo hotovo, za 10 minut byla noha v nohave. Nebyla to prvni Octavia, kterou jsme meli v rodine. Nekdy tusim ze koncem zari 1996 si tatik poridil jednu z prvnich Octavii, ktere sly volne do prodeje, tenkrat stribrna, a po autech, co jsme meli predtim, neskutecne auto s neskutecnym motorem a vybavou. Byla to jedina verze co tenkrat byla, 1,8/92kW ve verzi SLX. Auto bylo tenkrat na nasich silnicich tak caste, ze se lidi na ulicich otaceli jako jeden muz, bylo to az neprijemne. Spokojenost byla maximalni, az na jedinou vec, ten motor byl jeste pred upravou sani a normalni spotreba pri klidne jizde po meste byla 11-12 litru. Jelikoz jsme tenkrat byli v zahranici, auto tam jelo s nami, ale kvuli silenym vychodoevropskym silnicim (ceske jsou jeste dnes porad o dost lepsi, ale rychle se blizime) se auto setrilo vetsinu casu v garazi a jezdilo se druhym, Formanem 50kW, coz na tamejsi silnice bohate stacilo a byl o dost mensi. No a ta spotreba, to byl des. No a uboha Octavia tam nakonec zustala, prodali jsme ji pred navratem domu, kde asi po pul roce prisla prave ta soucasna tmave zelena.

Neobjednavali jsme ji my, takze auto melo nejakou nadstandardni vybavu jako sibr (i pri klimatizaci v zakladni vybave), koberecky, radio, atd. Dnes jsem za sibr rad, i kdyz mam i klimatizaci. Motor byl tentokrat jiny, jedna se o 1,6/74kW/100HP, jiz po uprave sani, kde je spotreba nekde uplne jinde. Nemuseli jsme se moc rozhodovat, ktere auto zvolime, teoreticky byla volba pouze mezi Octavii a vozem Kia Clarus, ktery v tehdejsim provedeni ovsem byl vetsi, luxusnejsi a take drazsi. A Octavii jsme jiz meli vyzkousenou a hromady testu z cele Evropy jen potvrzovaly, ze to auto je nejen pekne, ale i dobre. S autem nebyly nejmensi problemy, v zaruce se opravovaly jen “povinne” dve stahovacky. Ani ne po dvou letech ovsem doslo na nejhorsi, rodice jedouci z “akce” se ponekud nepohodli a doslo na nehodu, na Jizni spojce v Praze auto skoncilo predni casti ve stredovych svodidlech a bylo cca o 30cm kratsi. Nastesti se nikomu nic nestalo, ale skoda byla cca 70000 Kc. Na aute je to bohuzel znat dodnes, cely predek nelicuje, ac jsem to jiz dal do poradku, ale videt to trochu je, znale oko pozna. Udelam jeste maly krok mimo, rodice nedlouho po teto nehode znovu odjeli do zahranici, tentokrat jiz beze mne a ja mam od te doby vuz jen a jen pro sebe. A oni si nedlouho pote poridili dalsi Octavii, MR01, na me doporuceni TDi 66kW v tehdejsi nejvyssi vybave, snad krome Climatronicu, manual stacil J. Samozrejme jiz po faceliftu, takze bez veskerych detskych nemoci, s krasnou palubkou, predni casti a zadnimi svetly, ktera osobne povazuji za nejkrasnejsi zadni lampy vubec. Tento vuz ma tedy zhruba 5 let, najeto asi 122.000km a krome bezne udrzby to auto nemelo JEDINOU poruchu i pres obcas ne zrovna prijemne zachazeni. Opet jen “povinna” vaha vzduchu a nedavno “nepovinna”, a mozna trochu prekvapiva, vymena gum stabilizatoru, vrzalo to opravdu strasne J.

 Motor

Ted uz ale zpet k one tmavezelene. Je to tedy motorizace 1,6/74/100. S motorem jako takovym nebyl nikdy zadny problem, ac ma auto najeto poctivych 196.000km. Jako 1. majitel jsem si naprosto jisty, naprostou vetsinu jsem s tim najel osobne. Bohuzel se s tim take jeden cas ucila jezdit ma sestra, ktera to trochu upravila kvuli zbytecne sirce, vletel do me zezadu rozlozivsi se Wartburg a ja jsem vloni trochu “srovnal” prah o parez skryty v trave. S motorem tedy problemy zadne, ovsem veci kolem nej, cidla a tak, to uz je horsi, ale to asi u produkce VW jen tak jine nebude, viz posledni odstavec. Se spotrebou jsem maximalne spokojeny, jezdim prevazne po meste, tak ze 60%, a dlouhodoba spotreba se pohybuje od 6,6 do 7,4, dle rocniho obdobi, dle palubniho PC. Realna spotreba je o cca 0,3-0.5l na 100km vyssi. Ovsem auto je po cipovani. I tak je to ovsem parada, pri celkem sviznem jezdeni. Tedy az na dalnice, malokdy jezdim pres 150km/h, necitim tu potrebu, vyjimkou jsou jen dlouhe cesty. Auto bylo nejdale asi v Portugalsku na Algarve, dokonce 3x J. Pri vyssich rychlostech je tam znatelna chybejici sestka. Auto sice na petku vzhledem k otackam zrychluje paradne, ale spotreba je vysoka. Po meste neni problem jezdit kolem 7l, i vcetne kolon, pokud v nich clovek samozrejme nestoji cely den, pak to leti vzhuru. Motor ma, rekl bych, velmi tichy chod a to i ve vyssich otackach. Pokud clovek nesleduje kolisajici otacky na volnobeh, rekl bych, ze je chod hodne kultivovany a ze je to jeden z nejpovedenejsich benzinovych motoru evropske provenience poslednich rekneme 15i let. To same se da rict o motorech VW TDi 66 a 81kW a benzinovem 1,8T. Pokud bych si nyni mel poridit rodinny vuz s rozumnym pomerem cena/vykon, volil bych urcite opet stejny vuz i motor, pripadne prave jedno z TDi. Pri jinem platu, rozumej vyssim, bych nejspise volil jiny vuz, ale rozhodne ne kvuli nespokojenosti. Teoreticky by to klidne mohla byt Octavia II. Tam by ma volba byla naprosto jasna, 2.0TFSI.

Upravy na motoru nejsou zadne, spis jen okolo. Precipovano u Sportmotoru (jedna z nejlepsich investic), KN filtr, Denso svicky (driv 2x Brisk LGS, chtel jsem zkusit neco jineho, nestoji to za to, Denso/Brisk = naprosto stejne chovani motoru, spotreba, atd., a od Brisku stoji ctvrtinu), Remus vyfuk. Vic k upravym v me karte, neco si necham radeji pro sebe.

 Exterier

Co dodat, libive, nadcasove auto, o cemz svedci i to, ze se jako Octavia Tour stale vyrabi a jeste urcite nejaky cas vyrabet bude. Samozrejme jako facelift, to je v podstate ale jen kosmeticka uprava, hlavne. Octavia po faceliftu je designove dokonaly vuz, kteremu neni moc co vytknout. Ma Octavia ovsem je predfaceliftova, takze doslo z me strany na upravy. Prvni upravy prisly v kvetnu 2002, kdy auto dostalo kridlo, predni i zadni spojler a masku od Milotecu, oproti vetsine ostatnich jsem ovsem chtel se znakem. Asi o mesic pozdeji prisla ladena koncovka vyfuku od SPEI, s peknym tichym brumem, dva rekneme hranate ovaly J. Zhruba v zari 2005 ji nahradil ladak od Remusu. Loni na jare doslo na faceliftove zadni lampy a letos v pozdnim jaru doslo i na facelift predku, tentokrat do RS stylu. Zatim zustava puvodni maska od Milotecu, ac se tam prilis nehodi. K tomu se pridaly jeste cire bocni blinkry.

 Interier

V tehdejsi vybave SLX jeste stale Octavia mela sedivou tsunami vlnu misto kaplicky, ktera prisla v zapeti. Veci jako maxidot nebo bocni airbagy v te dobe jeste nebyly, ac by je hodne lidi uvitalo. Osobne koketuji spis s temi airbagy a dalsimi drobnejsimi upravami, nektere jiz jsou hotove. K tomu patri ne zrovna hezky a prakticky stredovy tunel, temer nemoznost mit loketku, leda nutno domontovat, jak jsem to take udelal, vzadu je prilis malo mista pro cestujici, respektive jejich nohy, pokud jsou jen trosku vetsiho vzrustu. U mne v rodine to v podstate nevadi, nikdo nejsme zadny obr J. Co se kufru tyka, jednim slovem obrovsky, nadhera, extaze pri nakladani na dovolenou. Zatimco vsichni ostatni jezdi s rakvemi na strese, s Octaviemi se vejdeme hrave i do kufru. Letos jsem tam napriklad vezl i invalidni vozik, proste parada. U predfaceliftovych Octavii casto chrasti interier. Ovsem u novejsich take ;-) a poladit se da vse, bohuzel by to bylo lepsi rovnou z fabriky. Ovsem co tak slysim od znamych, u jejich Fordu, Oplu a podobnych je to snad jeste horsi.

 Podvozek

Jak vetsina z vas urcite vi, podvozek na svoji dobu skvely, i kdyz zdaleka nedosahuje kvalit Octavie II. Nejhorsi jsou asi dost vyrazne reakce na pricne nerovnosti, kterych je na ceskych (a v mem pripade prazskych (jeste horsi)) silnicich az az. Mam najeto 196.000km a mam jiz treti tlumice. Prvni jsem tam mel cca 120.000km, kdyz jsem zacal mit pocit, ze to uz nejak neni ono. Vymenil jsem za Sachs, ktery je spise do komfortu nez do jizdnich vlastnosti. A ty sly po 65.000km pryc. Zadni jiz byly dost spatne, predni cekaji ve sklepe, co kdyby. Zaroven s nimi prisla do auta jeste predni rozpera, ktera jejich mekkost castecne vyrusila. Posledni dobou doslo na sportovni tlumice, ktere i pri nesnizenych pruzinach Octavku prozenou kruhovym objezdem v 70km/h a jeste je tam rezerva, ovsem maloktery prazsky kruhovy objezd ma tak kvalitni povrch, ze to opravdu jde. K tomu dozadu prisla misto stare bubnove naprava s kotoucovymi brzdami, ktera vyrazne pomohla brzdnemu ucinku, ktery u predfaceliftovych Octavii neni zadny zazrak, nema tak prudky nastup. Vyhledove prijdou na vsechna 4 kola lepsi kotouce a desticky, coz urcite dale pomuze. Jezdim na kolech Dezent s pneu 205/55/16, puvodni prilis male (na tak velky a vykonny vuz az smesne male a hlavne uzke disky primo od Skody (Ronal) s 195/65/15 jsem si nechal na zimu). Sirsi gumy uz by asi byly znat na spotrebe a hlavne k uprave podvozku nejsou treba.

 Audio

Stacila opravdu minimalni investice a je to uplne nekde jinde. Papirove puvodni repro uz mi zustalo jen v prednich vyskach, jinak je vse za par penez vymeneno a je to o necem jinem. Predni i zadni repra jsou pripevnene do MDF podlozek, cele auto se vyrazne ztisilo proti venkovnimu hluku po nalepeni Mirelonu do vsech dveri a celeho kufru. Funkce tlumeni kvuli audiu a vytvoreni ozvucnice je vsak rovna temer nule. Ale v aute je ticho J. Drazsi upravy, stejne jako u dalsich veci (napriklad xenony) jsem si rozmyslel, nema to v Praze cenu, za chvili by se z toho radoval nekdo jiny.

 Problemy & poruchy

Nemoci tohoto motoru jsou houpajici se otacky na volnobeh. Pokud je to malo, nema cenu se tim znepokojovat, pokud je to vice, nekde bude problem. Dalsi nemoci jsou originalni Skoda servisy, osobne mam krome dvou jen negativni zkusenosti. Nize v podstate veskere poruchy mimo spotrebnich vymen oleje, tlumicu, atd., ktere se za 8,5 roku a 196.000km vyskytly (vetsinou banalni veci, ktere z casti u novejsich vozu uz ani nejsou)

<!--[if !supportLists]-->
-        
<!--[endif]-->snimac otacek (nemoc teto motorizace) – nutno vymenit

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->cidlo teploty chladici kapaliny (nemoc teto motorizace) – nutno vymenit

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->praskly vlnovec vyfuku (reseno vymenou prvniho dilu) – nutno vymenit

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->“harmonika” u sani – prolinajici olej (nemoc teto motorizace) – nutno vymenit

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->stahovacky (u predfaceliftu normalni) – nutno vymenit (postupne vsechny)

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->tuhnouci prepakovani steracu (u predfaceliftu normalni)

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->vrzajici silentbloky stabilizatoru (u predfaceliftu normalni) – nutno vymenit

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->zanasi se skrtici klapka

<!--[if !supportLists]-->-         <!--[endif]-->letos praskla hadice ze sani k posilovaci brzd + 4 krouzky u napojeni sani k motoru (servisy si me prehazovaly jak brambor, menila se kvuli tomu lambda, cistilo kde co, atd atd, trvalo to nekolik mesicu, nez na to nekdo prisel).

To je tusim ze vse, co se vyskytlo, rekl bych, ze to je za temer 9 let a 200.000km jakoby nic!


Abych nepsal jen poruchy, vse ostatni pracuje celou dobu jak ma, napriklad klimatizace ma po 8,5 letech stale prvni napln a chladi jako diva! A pozink dela sve, krome bubnovych brzd na Octavii nezrezne nic jineho, nez sroubky u osvetleni SPZ!
J


Kratke shrnuti: maximalni spokojenost, nevedet co s penezi, menil bych nejspis za novou Octavii, pripadne M5 J. Ale mame se s autem radi a kdyz se nestane nic neocekavaneho, z domu zatim nepujde.

Diskuze ke článku >>>

 

tvorba webových stránek        |        webhosting        |        multihosting