Registrace do OCRegistrace do OC PřihlášeníPřihlášení

RECENZE : Octavia po 12 letech a 200.000 km

Když se začalo sypat původní auto, moje volba padla jednoznačně na Octavii. Moje představa byla benzín+plyn (lada byla taky na plyn), ale kamarád mechanik jednoznačně prohlásil, buď samotný benzín nebo naftu.

Značka: Škoda
Model: Octavia
Typ: 1,9 TDI
Karoserie: hatchback
Obsah motoru: 1896
Palivo: nafta
Rok výroby: 2000
Typ řazení: manuální
Najeto km při koupi: 127 000
Najeto km nyní: 202 000
Koupen jako: ojetý
Jak dlouho vůz využívám: 4,5 roku
Průměrná spotřeba: 4.6
Poruchy: jen drobnosti
Předchozí vozidlo: Lada 2107


Nakonec jsem se rozhodl pro naftu a byla to nejlepší volba co jsem mohl udělat. Auto jsme vybrali v bazaru, po napojení na počítač to nehlásilo žádné závady, tak bylo rozhodnuto. Kamarád sice prohlásil, že kilometry se mu nezdají, ale rozhodnutí nechal na mě.

Po koupi jsem nechal vyměnit rozvody, olej, filtry, brzdovou kapalinu. Hodnonit začnu motor. Je to klasika 1,9 tdi 66 kW, výkon pro mě dostačující (jezdíme max. ve dvou), je ale pravda, že při plném obsazení by to chtělo větší výkon. Pružnost motoru výborná, stačí prostě jen sešlápnout plyn. Spotřeba je snad z říše snů, běžně jezdím za 4,5 l, při troše snahy za 4 l. Dá se jezdit i za míň, ale to už se člověk musí soustředit především na spotřebu a pro běžný provoz je to asi nepoužitelné. Zkusil jsem to a počítal ukázal 3,4 l, ale takhle bych jezdit nemohl a dost možná by trpělo i auto. Myslím si, že nemá cenu vytáčet motor nad 3000 otáček, největší sílu má okolo 1900 otáček. Hluk motoru je docela přijatelný. Je dobře, že tento motor přišel v době, kdy ho ještě nesvazovaly přísné emisní limity.

O podvozku a jízdních vlastnostech se toho napsaly celé slohy, takže bych to nechtěl rozepisovat dál. Rozvor Golfu dělá pochopitelně své, podvozek je tvrdší a není určený na nejaké rychlé řezání zatáček, ale pro běžnou jízdu dostačuje. Pokud bych chtěl špičkové jízdní vlastnosti, tak na trhu jsou pochopitelně daleko lepší auta (viz. Focus). Určitě bych ale dal přednost kvalitním pneumatikám. Brzdy jsou slušné, jen mě překvapilo, že moje Octavia má vzadu bubny. Auto nabízí obrovský kufr, což je pro Čecháčka, který pořád něco převáží plus, ovšem na úkor místa na zadních sedadlech. Jelikož ale jezdíme dva, není to problém. Sedačky jsou tvrdší, ale pořád lepší než nějaký měkký molitan, ze kterého vás za 0,5 h bolí záda. Prostor vepředu je docela slušný, ovšem na úkor místa vzadu. Karoserie působí robustním dojmem a je perfektně ošetřena proti korozi. Výbava je docela slušná: 2x airbag, el. okna vpředu i vzadu, ABS, klimatizace, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, pal. počítač, orig. litá kola 15, dálkový centrál. Pro mě jsou též plus látkové sedačky. Měl jsem možnost jet v autě s kůží v létě i zimě a ani náhodou bych to nechtěl. Ale abych jen nechválil. Chybí zadní stěrač, malé zpětné zrcátko u spolujezdce (kdo tohle dovolil?), absolutně nelogické ovládání zpětných zrcátek, zásuvka pro zapalovač mezi sedadly místo na palubce, zásuvka chybí v kufru (když ji má kombík, tak proč ne hatchbak), pomalejší náběh topení v zimě (Lada to byla sauna). Celkově Octavii hodnotím jako velmi slušné auto, poctivě a robustně udělané, samozřejmě s chybami, protože žádné auto není dokonalé. Doporučuji, jen je potřeba opatrně vybírat.

Závady: výměna žhavicích svíček, výměna zadních vzpěr kufru, zamrzlá nafta (moje chyba) + běžná údržba, výměna předních brzd

Klady Zápory
vynikající vznětové motory, spotřeba, pružnost slabší podvozek,
obrovský kufr pomalejší náběh topení
antikorozní ochrana slabší světlomety, málo účinné mlhovky,
robustnost, design, spolehlivost méně místa vzadu, stočené tachometry
skvěle odstupňovaná převodovka malé zrcátko u spolujezdce



Spolehlivost
2
 
Provozní náklady
2
 
Cena náhradních dílů
3
 
Dostupnost náhradních dílů
2
 
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? ano
Autor : Petr Černý
Článek byl publikován s laskavým svolením serveru TipCars.cz