Registrace do OCRegistrace do OC PřihlášeníPřihlášení

ŠKODA Economy Run 2017 - Výsledky

36. ročník soutěže ŠKODA Economy Run se uskutečnil v sobotu 23.9.2017. Pořadatelem soutěže byly jako již tradičně ŠKODA Auto a.s. a ÚAMK Automotoklub Škoda Mladá Boleslav. Zázemí poskytlo ŠKODA Service Training Centre a o technickou stránku soutěže se starali mechanici ze Servisních služeb ŠKODA Auto. Sledování vozidel na trati a dodržování trati a pravidel silničního provozu zajišťoval ONI system.

V letošním ročníku se pořadatelé vrátili k hodnocení vozidel podle druhu paliva a to i díky novince letošního ročníku, účasti vozů s palivem CNG. Letošní podmínky (téměř celou trať absolvovali účastníci v dešti), podhorský profil první etapy a dopravní komplikace způsobené nehodou v Mělníku a uzavírkou silnice č.16 těsně před cílem prověřily schopnosti a trpělivost účastníků. Přes všechny tyto nepříznivé faktory jsou výsledky opět na vysoké úrovni.

Benzínové motory

Vítězem letošního ročníku ve skupině vozů s benzínovými motory se stali manželé Jitka a Jiří Honzejkovi, kteří s průměrnou spotřebou 3,2 l/100 km o jednu desetinu porazili posádky na druhém a třetím místě a na nejvyšším stupínku vystřídali loňské vítěze, letos druhé, Jana a Pavla Horníčkovi. Na třetím místě se až díky třetímu rozhodujícímu kritériu - čas potřebný k projetí celé tratě - umístili Michaela Pospíšilová a Viktor Myslil.

V této skupině se soutěže účastnilo čtrnáct vozů Citigo a ve výsledkové listině jim patří prvních osm míst. V podstatě všichni účastníci dosáhli spotřeby nižší než 5 l/100km a celá polovina z třicítky zúčastněných dosáhla spotřeby nižší než 4 l/100km.

Naftové motory

Oproti skupině benzínových motorů byla letos v této skupině poměrně nižší účast. Vítězství získali Jaroslav Najman a Michal Ondráček (Octavia 1,6) se spotřebou 3,1 l/100km a s poměrně bezpečným náskokem před druhou dámskou posádkou Simona Randová, Petra Procházková (Octavia 1,9, 3,4 l/100km) a třetí manželskou posádkou Ema a Otakar Hykešovi (Octavia 1,9, 3,5 l/100km).
Z celkových 16 posádek prvních deset dosáhlo spotřeby nižší než 4 l/100km.

Motory CNG

Novinkou letošního ročníku bylo uvedení nového druhu paliva do soutěže. V této kategorii nakonec soutěžilo pouze 5 vozů a to hlavně díky účastníkům v kategorii MEDIA s vozy zapůjčenými od ŠKODA Auto. Vítězem v této skupně se stala posádka Marek Tomíšek a David Kazda, kteří se ekonomické jízdě cíleně věnují a dosáhli několika pozoruhodných výsledků - http://www.usporne.info/. Zvítězili s neuvěřitelnou spotřebou 2,2 kg/100km, což po přepočtu odpovídá emisím CO2 ve výši 60,28 g/km a tímto výkonem předstihli ostatní o více než 10 g/km. Jako druhá se umístila posádka Jiří a Petr Hájkovi se spotřebou 2,6 kg/100km a třetí posádka Jan Flídr, Jiří Ráb se spotřebou 2,8 kg/100km. Všichni soutěžili na vozech Citigo.

Ani posádky na Octaviích G-Tec se neztratily a se spotřebou 3,0, resp. 3,5 kg/100km ukázali, že vozy s palivem CNG mohou zaujmout rovnocené místo mezi vozy s tradičním palivem.

Jak jsme již avizovali, redakce OctaviaClubu jela ve dvou vozech Citigo 1.0 55kW. Výše už jste zjistili, že Vittorio se umístil na 3.místě ze všech benzínů a to se spotřebou 3,3l/100 km. Vojtovo Citigo bylo skoro nové, syrové a také muselo před závodem vyjet více než 5 litrů z nádrže a to se pravděpodobně podepsalo na nastavení elektroniky motoru a průměrná spotřeba tak vystoupala až na 3,7, i když palubní počítač ukazoval 3,5.
Tuto chybu nám zavinil plovák, kterému trvalo opravdu dlouho, než ukázal na palubních přístrojích požadovnou polovinu nádrže. Díky tomu jsme do jednohoz vozů dali benzínu těsně před závodem moc :(
 
Hodnocení máme velmi podobné :
- Citigo s tímto motorem je docela bezva do města, ale na dlouhé trasy pak začnete postrádat loketní opěrku, lépe tvarovaná sedadla a třeba i nastavitelný volant v podélném směru. Jelikož ale Citigo není autem, na které jsme zvyklí, nemůžeme ho za to kárat. Prostě a jednoduše se v něm ve městě přesunete do obchoďáku a zpět a dobře zaparkujete :)
- Kopce ke konci první etapy, která měla svůj konec ve Vrchlabí, byly pro Citigo kritické. Aby v nich nebyla aktuální spotřeba vyšší než 8 litrů, musíte plyn vyloženě šimrat a zvyknout si na maximální rychlost 50 km/h.
- Do druhé etapy jsme vkládali naděje, že zvýšenou spotřebu z kopců opět srazíme. Cesta z Trutnova do Nové Paky plná oprav, na sebe nalepených vesnic a rychlostních omezení, nám tuto myšlenku hodně rychle vyhnala z hlavy. Vše dorazila 30 minutová kolona u Sukorad, kde jsme se maximálně snažili, ale jelikož je tlačení vozu v pravidlech zapovězeno, určitě nám spotřeba díky rozjezdům poskočila směrem nahoru.
 
Do cíle jsme tak přijeli s tím, že pokud budeme alespoň jedno auto mít v TOP10, pak to bude úspěch.
Třetí místo tak bereme jako hyperúspěch a 11.pozice druhého vozu je také stále skvělým výsledkem.
Již 4.rok po sobě si tak alespoň jedna posádka OctaviaClubu odnáší nějaké ocenění.
 
V letošním roce došlo ke změně pravidel a tak se všechny benzíny sesypaly do jedné kategorie. Volba Citiga tak byla jednoznačná a pokud rozdělení zůstane takto i příští rok, asi není šance na dobré umístění s větším vozem. Objemové rozdělení také padlo, takže do příštího roku je potřeba vymyslet, s čím vlastně pojedeme. Stále zde zůstává možnost Octavie 2.0 TDI PD 103 kW, se kterou jsme jeli před 4 lety a bez penalizace jsme dosáhli spotřeby 3.0 litru nafty na 100 km. Jen ještě tuto Octavii sehnat :) Bohužel redakci tento vůz opustil před 3 lety po 180 000 najetých kilometrech.
 
Za všechny naše posádky moc děkujeme organizátorům a těšíme se na další ročník !
Za zapůjčení modrého Citiga děkujeme partnerovi OctaviaClubu : Autosalonu Klokočka

Kompletní výsledky v PDF