Registrace do OCRegistrace do OC PřihlášeníPřihlášení

TEST: Octavia 3 1,6 TDI 66 kW

Jak jezdí nejslabší naftová Octavia současnosti? Stačí 66kW? Co když to auto naložíme? Všechny odpovědi jsme pro vás zjistili.

Po delší době jsme si vypůjčili standardní Octavii 3. generace, abychom vyzkoušeli zlepšení, která se za léta produkce na voze odehrála, ale především kvůli nejslabšímu naftovému motoru 1,6 TDI 66kW, 230Nm. Ten je celkově druhým nejslabším motorem v současné nabídce po benzínovém 1,2 TSI 63kW.

Zpět ale k naftové 1,6, která je standardně spojena s manuální 5ti stupňovou převodovkou a její výkon není nijak zázračný. Může být ale volbou pro lidi, kteří potřebují velký služební vůz, spalující naftu, s potřebou vejít se do limitu 500 tis. Kč. Po prvním usednutí za volant, mě překvapil motor svým zvukem. V určitém pásmu otáček má velmi zvláštní zvuk, zejména kolem 2tis. otáček. Asi se na to dá zvyknout, ale mě to místy otravovalo. Druhá věc, které jsem si všiml, je překvapivě živý motor. Řekněme do 100 km/h. Na vyšší převody už se dostavuje nedostatek výkonu. Při předjíždění je potřeba brát v úvahu, že potřebujete více místa a také podřadit někdy až na trojku. Ale nikdo asi od tohoto motoru nečeká, že to bude závodní auto. Pružné zrychlení na různé stupně jsme změřili následovně:

50-80 na 3. rychl. stupeň - 4,8 s

60-100 na 3. rychl. stupeň - 6,3 s

80-130 na 5. rychl. stupeň - 16,5 s

100 - 130 na 5. rychl. stupeň -10 s

150 - 130 na 5. rychl. stupeň - 9,2 s

Asi nejdůležitejší kapitolou tohoto motoru je ale pro budoucí kupce spotřeba. Ta nás velmi mile překvapila. Po městě se při běžném stylu dostanete na 6 litrů na 100 km. Trasu Praha - Mladá Boleslav a zpět jsme při dodržování předpisů a dálničním tempu 130 - 140km/h zajeli za 4,1 litru, pravda při obsazení jedním člověkem. Proto jsme auto obsadili 4 lidmi, naházeli pár tašek do kufru a vyrazili do Zlína. Opět podobné dálniční tempo. Dokonce i v kopcích je auto schopno držet rychlost nebo mírně zrychlovat. Cesta tam - 5,6 litru, cesta zpět 4,6 litru na 100 km. To jsou dle mě super hodnoty a životnost motoru, vhledem k jeho velmi podobným vnitřnostem jako u silnější 81kW, nebude špatná. Kolik otáček motor točí při 80, 100 a 130 km/h můžete vidět spolu s aktuální spotřebou v galerii.

Ostatní vlastnosti auta není potřeba představovat, ale musím říct že modelový rok 2017 už mi na zadní nápravě přišel komfortnější než první kousky z počátku výroby. Stejně tak schránka před spolujezdcem je nyní zesílena a při zavření neodstává její pravý horní roh, jako tomu bylo u prvních O3. Poslední kapitolou je cena auta. Nejlevnejší verze Active s tímto motorem stojí 412 900 Kč. Námi testovaný exemplář ve verzi Ambition s paketem Ambition Plus, navíc s rádiem Bolero, BT handsfree a zadním stěračem vychází na 496 100 Kč, což není málo. V dobách Octavie 2. generace se za podobné peníze dala pořídit lépe vybavená naftová Octavie ve výbavě Elegance. Testovaná O3 tak rozhodně není špatnou volbou pro ty kdo chtějí jezdit v klidu a s malou spotřebou, zejména jako ojetina bude možná vyhledávaným artiklem. Jako nová by ale mohla být levnější.