Registrace do OCRegistrace do OC PřihlášeníPřihlášení

ÚSPORNÁ JÍZDA DÍL Č.1 : Kontrola vozu a jeho celková příprava

Vítám vás při čtení prvního článku věnovaného Bezpečné a hospodárné jízdě. Než se pustíme do samotné problematiky, na začátku krátké „zahřívací kolo“. Čtení, prosím, věnujte zvýšenou pozornost, protože se v dalších článcích bude vycházet z těchto základních předpokladů, které se dozvíte v dnešním článku.

Budu popisovat, a v článcích uvádět i mnou používaný materiál, tak to neberte jako skrytou reklamu. Jsou to zkrátka moje zkušenosti; každý však máte vlastní názor a vlastní zkušenosti např. s jinými produkty, proto jim zachovejte přízeň. V našem společném seriálu se budu věnovat hospodárnému provozu, tj. nebudu se jen zaměřovat na úsporu paliva! Osobně jsem zastáncem toho, že do hospodárného provozu patří tři složky: akceptovatelná spotřeba PHM, nízké druhotné provozní náklady (tj. náklady dílů podléhajících opotřebení; brzdy, pneumatiky, tlumiče atp.) a nakonec i jízdní komfort. Než se tedy spolu pustíme do „díla“, ještě jedno moto, které vám chci dát na společnou cestu:

Nejsem tak bohatý, abych šetřil…

… proto budu několikrát apelovat (a už předem na to upozorňuji), abyste nešetřili na nesprávných místech, tj. na materiálu, bezpečnostních dílech a palivu, resp. aditivaci PHM!

První díl článkového seriálu o hospodárném provozu a bezpečné jízdě zahájíme kontrolou vozu a jeho celkovou přípravou. To nám, mimo jiné, předepisuje i zákon. Z praxe ale vím, že to nikdo neřeší. My se však zaměříme na tři hlavní body, které je NUTNÉ zkontrolovat a pravidelně je i hlídat.

1)      MOTOROVÝ OLEJ a vizuální kontrola motoru
Doporučuji používat olej splňující normy výrobce vozidla. Pro většinu motorů je možné používat specifikaci 5W30, příp. 5W40 v případě pevného výměnného intervalu 15.000 najetých kilometrů/1 rok provozu. Specifikace 5W30 pak je výrobcem myšlena na dobu až 2 roky provozu, případně 30.000 najetých kilometrů. Osobně jsem vždy používal olej Castrol EDGE 5W30 určený na tzv. LongLife interval, avšak měnil jsem jej co 15.000 km. Pokud budete mít oleje dolito na maximální množství, tj. ryska bude na MAX, pak např. bude olejové čerpadlo více namáháno, než při dolití do poloviny rysky; čerpadlo zkrátka musí „otočit“ více oleje a při plném dolití tak má větší odpor.

Osobně mám vyzkoušeno, že pokud jezdíte delší trasy po dálnici, pak udržujte hladinu oleje v horní polovině, či těsně pod MAX na měřící rysce. Jezdíte-li město, pak zcela vyhovuje poloviční hladina. Na MIN vám ani nebudu doporučovat jezdit; to snad jen v případě, že chcete jet extrémní soutěž spotřeby s ambicemi vyhrát.

Stejně tak je třeba v pravidelných intervalech zkontrolovat vzduchový filtr, a v případě potřeby nečekat na interval doporučené výměny výrobce (60.000 a u některých motorizací dokonce 90tkm!). Jsou to de facto plíce motoru, a s čistými plícemi se lépe dýchá i nám lidem.

Vizuální kontrolou myslím pravidelné sledování např. úbytku oleje, jeho nadměrné prolínání, či stav nabití akumulátoru a množství chladící kapaliny v příslušné nádobce.

Perioda kontroly: měsíčně
4x ročně kontrola stavu nabití akumulátoru; před zimním obdobím jeho nabití.

Ano, jsou to „rady“, které jsou ohrané, ale jen motor v dobrém stavu, a o který je dobře postaráno se nám odmění hospodárným provozem.
usporna jizda - pred jizdou

2)      PNEUMATIKY a péče o ně
Pneumatiky jsou jedinou styčnou plochou, která drží celé vozidlo na silnici. Je třeba je vnímat tak, že styčná plocha pneumatiky při stojícím vozidle má velikost pohlednice. Při rychlosti 100km/h se tato plocha zmenšuje zhruba na velikost lidské dlaně; při 200km/h je to už jen velikost lidské pěsti…
usporna jizda - tabulka pneu

Z toho vidíte, že se na tomto „materiálu“ rozhodně nevyplatí šetřit, protože tento kousek gumy vás má tzv. v hrsti. Protože jen tyto malé plochy musejí přenášet veškeré síly, které působí na jedoucí vozidlo
a stav a kvalita zvolených pneumatik tak rozhoduje
i o tom, jak rychle se dostanete do krizové situace, tj. smyku.

Zde trošku odbočím do teorie bezpečné jízdy, která se sem akorát hodí! Existuje tzv. Kammova kružnice adheze, tedy přehled sil působících na vozidlo. Někteří poskytovatelé kurzů bezpečné jízdy jí prezentují, jiní ne. Ale jen profesionální poskytovatel vám ji MUSÍ ukázat, ale hlavně VYSVĚTLIT! Protože podle této kružnice rychle zjistíte, proč se auta dostávají do smyku a hlavně, jak těmto situacím předcházet (stále se bavíme v teoretické rovině! Praxi si můžete vyzkoušet např. na Polygonu v Mostě v rámci Kurzů bezpečných jízd.).

KAMMOVA ADHEZNÍ KRUŽNICE - vysvětlení

usporna jizda - kamova kruznice

 

B ... brzdná síla

S … boční síla (působí např. při zatáčení)

R … výslednice obou sil

Bmax … vyjadřuje maximální možnou brzdnou sílu

Smax … vyjadřuje maximální možnou boční sílu, kterou je pneumatika schopná přenést.

 

Šedý obdélník obtažený tlustou černou čarou je naše pneumatika (1). Poloměr kružnice (2) je dán buď velikostí Bmax, nebo Smax. Obě síly jsou stejně velké, tj. při stejné rychlosti je pneumatika schopná přenášet naráz jen jedno maximum síly; buď:
A)    
MAXIMUM BRZDNÉ SÍLY, ALE BEZ ŽÁDNÉ BOČNÍ SÍLY (proto se v kurzech bezpečné jízdy učí tzv. plné/panické/nouzové brždění s rovnými koly!).
B)    
MAXIMUM BOČNÍ SÍLY, ALE ŽÁDNOU BRZDNOU SÍLU!

To je třeba si uvědomit i se systémy ABS; protože tento systém udělá jedno: v závislosti na točení volantem (tj. nárůst boční síly) snižuje brzdnou sílu (viz dále).

usporna jizda - kamova kruznice

Poměr je zhruba následovný; počítat budeme v „dílcích“. Jednotka, která neexistuje, ale ve škole se vždy síly kreslily v jakýchsi šipkách a např. po 1cm se dělaly čárky (např. 10 Newtonů atp.). Jedno snížení brzdné síly mi umožní zhruba 2,5 násobné zvýšení přenosu boční síly.

Červené šipky a tmavě modrá výslednice znamenají jediné: maximum brzdné a boční síly současně má za následek nárůst síly, která je za hranicí adheze pneumatiky a vozidlo se tak dostává do krizové situace – smyku. Dle rychlosti pak záleží na tom, zda jde o smyk přední nápravy (nedotáčivý smyk), či o smyk nápravy zadní (přetáčivý).

Hnědé čárkované šipky a zelená výslednice naopak znamenají: snížení brzdné síly (o jeden dílek) umožnilo zhruba 2,5x vyšší přenos boční síly (zatočení)
a výsledná síla (maximální možné brždění při zatáčení) je na samé hranici možností pneumatiky.
Pneumatika tuto sílu JEŠTĚ PŘENESE na vozovku a umožní tak vozidlu bezpečně brzdit i točit zároveň.

 

usporna jizda - kamova kruznice

Z druhého obrázku je zřejmé přeskupení sil; červené šipky (více zatáčím, tedy méně mohu na hranici adheze brzdit – modrá výslednice sil)
a hnědé šipky (méně zatáčím volantem, čímž mohu brzdit mnohem větší silou – zelená výslednice sil) se nyní překrývají a každá barevná kombinace nyní představuje jiný poměr sil brzdných a bočních, při maximální možné adhezi pneumatik.

Poloměr Kammovy adhezní kružnice, tj. velikost přenášených sil, ovlivňuje součinitel tření. Bude-li povrch suchý beton, bude naše kružnice mnohem většího poloměru; naopak na kluzké vozovce (typickým příkladem je uježdění umrzlý sníh), bude poloměr velice malý a pneumatika velice záhy ztratí kontakt s povrchem – adhezi.

Právě o správný mix mezi brzděním a možností točit volantem se dnes stará systém ABS, a to vždy tak, aby výslednice sil ležela VNĚ Kammovy kružnice. Systém k tomu vyhodnocuje i údaje ze senzoriky měřící úhel natočení volantu (potřebné např. i pro správnou funkci elektronické stabilizace), a proto je třeba mít na paměti jedno: volantem točíme jen tolik, kolik opravdu potřebujeme! Protože jen tak můžeme mnohem intenzivněji brzdit a mnohem více snížit krizovou rychlost.


Nyní však opět zpátky k tématu pneumatik; při výběru pneumatiky rozhodně nešetřete! Protože jen kvalitní guma vás bezpečně doveze do cíle a pomůže vám mnohem snáze zvládnout krizovou situaci. Proto je důležité dbát i na stáří pneumatik, protože se zvyšujícím se stářím pneumatika ztrácí své pružné vlastnosti, tj. přenos bočních sil se zmenšuje. A když se zmenšuje maximální možná přenositelná boční síla (naše Smax je zároveň i poloměrem kružnice!), pak se automaticky zmenšuje i naše adhezní (Kammova) kružnice.

Vhodnou pneumatiku si každý vyberte dle vlastního uvážení. Správně bych měl v rámci hospodárné jízdy propagovat ECO-pneumatiky se sníženým valivým odporem… Já však s některými z nich (zejména starší modely Michelin) nemám dobré zkušenost. Naopak se mi osvědčily např. Bridgestone Turanza ER 300, jakožto zástupce „tvrdších“ pneumatik s větším kilometrovým nájezdem. Příjemně mě překvapily pneumatiky Continental SportContact 5, které jsou zase z měkčí směsi, ale přesto měli velice dobré hodnoty valivého odporu – využijeme posléze v dalších tématech.

Rozhodně nedoporučuji veškeré low cost pneumatiky sehnatelné ve většině nákupních center a baumarktů. Pneumatiky se zásadně nakupují v odborných pneuservisech, protože pokud si nejste jisti, proškolený a odborný personál vám pomůže vybrat pneumatiku přímo na míru vašim požadavkům! To poradenství právě v super a hypermarketech či baumarktech nikdy nedostanete…

K samotným pneumatikám se vrátíme v dalším dílu, protože jsme s nimi ještě neskončilI… :)

3)      Čistota vozu a interiéru
Neméně důležitou součástí toho, kdo chce jezdit hospodárně, je čistý a uklizený vůz. Návody na správné mytí, leštění a voskování vozidla naleznete v sekci Detailing na fóru OctaviaClubu.cz. Sám jsem v tomto ohledu začátečníkem, který auto zpravidla myje, leští a voskuje 1x-2x ročně a zbytek jezdím do textilní myčky. Zcela upřímně – je to jedno; ať si každý se svým vozem dělá, co chce, důležitý je jeden efekt – umyté auto! Protože umyté auto má lepší obtok vzduchu, než auto obalené vrstvou bahna.

Sice je vědecky prokázané, že např. auto obalené modelářskou hlínou a vyformované podle vzoru golfového míčku malými pravidelnými prohlubněmi, má lepší aerodynamické vlastnosti, než klasická karoserie. Je to dané malými turbulencemi, které se v „miskách“ vytvářejí a nesou tak míček-auto lépe vzduchem. Ale komu by se líbilo auto s boulemi…

S interiérem je to již větší věda. Sami si odpovězte v klidu na otázku, kolikrát ročně vyklízíte z auta nepotřebný „bordel“, zátěž a jiné „důležité a nepostradatelné“ věci. Každý takové poklady máme; pokud už máme potřebu tyto věci vozit s sebou v autě, mějte je pohromadě např. v jedné bedně, kterou můžete v případě potřeby pohodlně vyndat za méně než půl minuty!

Pokud byste všechny nepostradatelné věci, které ročně vezete v autě s sebou, naskládali na váhu, může na vás vyskočit cifra i 100 kilogramů. Sto kilo, které se jen tak vozí nazdařbůh a bez využití.
usporna jizda - pred jizdou

Základní kontrolu vozu bychom měli, velice zhruba, za sebou. K některým bodům se budu ještě v dalších dílech vracet. Rozhodně si rozepíšeme téma o pneumatikách, na co dbát při výběru nových pneumatik, a také na správné huštění pneumatik.

Přeji vám vše dobré a těším se na vaše reakce - DISKUZE ZDE >>>>>

Autor : Honza Bezděka - honza9007
jezdim-usporne.cz