Downsizing jako mor, který je často probírán i na našem diskuzním fóru, by se měl zastavit i díky novému systému měření spotřeby. Výrobci také přiznávájí, že dosáhli hranice, kdy snižováním objemu nenaplní přísnější emisní normy.
Aktuálně používaný cyklus měření NEDC bude už příští rok nahrazen cyklem WLTP. V porovnání s právně závazným systémem NEDC je WLTP blíže reálným podmínkám denního používání vozu. Zatímco současný systém NEDC stanovuje hodnoty spotřeby paliva pro provoz ve městě, mimo město a kombinovaný, WLTP používá profily jízdy, které jsou bližší každodennímu používání vozidel.
WLTP vychází z celosvětového výzkumu těchto profilů. Cyklus je rozdělen do 4 částí s různými rychlostmi jízdy: nízkou, střední, vysokou a extra vysokou. Každá část je rozdělena do dalších částí: akcelerace, zastavení a brzdění. Každá kombinace motor/převodovka je testována v režimu úsporném, ale také v režimu se všemi zapnutými systémy.
Hodnoty pak ukazují interval spotřeby paliva od nejnižší po nejvyšší pro každou kombinaci motor/převodovka. Lze tak přesněji odhadnout reálnou spotřebu vozu v provozu.
Hodnoty vycházející z testovacího jízdního cyklu WLTP jsou stanoveny na standardizovaném testovacím okruhu.
NEDC (New European Driving Cycle) byl vytvořen v roce 1992 a provoz, styl jízdy a především automobily se hodně změnily. NEDC je laboratorní test a slouží pouze k porovnání hodnot mezi jednotlivými vozidly, nereflektuje reálnou spotřebu paliva za jízdy. To znamená, že reálná spotřeba je často velmi odlišná od informací z NEDC.
Mezi hlavní důvody patří:
• Teoretický jízdní profil neodpovídá běžné jízdě.
• Vliv akcelerace je nedostatečně zachycen.
• Obsahuje příliš mnoho času, kdy se vozidlo nepohybuje.
• Nezahrnuje vyšší rychlosti, především dálniční, proto je průměrná rychlost nižší.
• Změna rychlostního stupně je vždy stejná pro stejný typ převodovky a pro všechna vozidla.
• Doplňkovou výbavu nebere NEDC vůbec v potaz.
Měření NEDC bylo povinné pro všechny vozy od roku 1992. Je založeno na teoretických jízdních profilech a skládá se ze dvou částí: Prvních 13 minut simuluje jízdu ve městě s mnoha rozjezdy a zastaveními. Druhá část je jízda mimo město s maximální rychlostí 120 km/h.
Jelikož se od roku 1992, kdy bylo měření NEDC zavedeno, změnilo mnohé, byly upraveny testovací parametry pro výsledky bližší každodennímu provozu.
Parametry
• Delší testovací čas (30 min vs. 20 min)
• Kratší časy zastavení (13% vs. 25%)
• Delší vzdálenosti (cca 23 km vs. 11 km)
• Vyšší rychlosti (max. 130 km/h vs. 120 km/h)
• O 50% vyšší průměrné rychlosti
• Vyšší maximální akcelerace a více akcelerací celkem
• Přibližně o 20-30% vyšší jízdní výkon založený na dynamičtějších jízdních situací
• Vlivy doplňkové výbavy
Hodnoty získané díky WLTP jsou celosvětově porovnatelné, hodnoty z NEDC jsou platné jen pro Evropu.
Informace, které pomalu prosakují z automobilek naznačují, že downsizing dosáhl svého maxima a další zmenšování objemů a přidávání turbodmychadel nebude třeba. Netěšme se však na atmosférické motory V6 a V8, i když V6 do větších limuzín typu Superb nebo SUV Kodiaq bychom si určitě přáli. Smutné na celém tom všem je, že celé haló downsizingu způsobily hloupé regulace emisí aut ze strany úřadů…
Zdroj informací o NEDC a WLTP : opel.cz
Napsat komentář