Registrace do OCRegistrace do OC PřihlášeníPřihlášení

Zimní kapaliny do ostřikovačů - proč namrzají na skle?

Patrně každý z řidičů se s tím v zimě setkal: V nádržce ostřikovačů má kapalinu do -20°C, venku je -5°C a kapalina při jízdě po ostříknutí skla stejně namrzá. Pomineme-li chybu v případném ředění nebo jinou mrazuvzdornost kapaliny, než má být dle údaje z etikety, vysvětlením by mohla být tzv. EFEKTIVNÍ TEPLOTA.

Každý již jistě na vlastní kůži pocítil, že pokud při mrazu ještě fouká, je vnímání mrazu velmi intenzivní. Stupeň ochlazení způsobeného kombinací větru a nízkých teplot se nazývá ´WIND CHILL´ (český např. větromrazový index, větrozima či efektivní teplota). Efektivní teplota je obecně diskutované téma mezi obyvateli polárních oblastí, ale důležitá je i pro horaly, lyžaře a námořníky, protože může určit, za jak dlouho omrzne kůže na nechráněném místě. Stejně to platí i pro náš případ – jízdu automobilem.

Efektivní teplota je počítána na základě reálné tepoty a rychlosti větru (nebo jízdy) a z výpočtů pro běžné až extrémní hodnoty mrazu a rychlosti byla sestavena tato tabulka:

tabulka efektivni teploty kapalin do ostrikovacu
(pro zvětšení tabulky na ni klikněte)

Jak je vidět, rychlá jízda může snadno způsobit pokles teploty až o dvojnásobek. Proto je efektivní teplota důležitý faktor, který je třeba brát v úvahu. Z tabulky je např. zřejmé, že nejběžnější, nejvíce používaná a také nejlevnější kapalina s mrazuvzdornosti do -20°C je při teplotě -5°C pro jízdu po dálnici nejvyšší povolenou rychlostí (130 km/hod.) na samé hranici použitelnosti. V horských oblastech (např. při cestě do Alp po rakouské dálnici) při mrazech může být nedostatečná i kapalina pro -40°C!

Při uvedených výpočtech navíc nebylo pro zjednodušení počítáno se sněhem či vodou na předním skle, které ostřikovací kapalina dále rozředí a její tuhnutí tak ještě zhorší.

Zdroj informací : agrimex.cz, internet

Uvodni foto článku -  zdroj : idnes.cz