Černé skříňky a povinné asistenty míří do aut

Moderní bezpečnostní asistenty jsou strážnými anděli jak pro samotnou posádku, tak i okolní prostředí. Díky řadě senzorů, radarů a čidel dokáží rozpoznat nebezpečí a minimalizovat tak riziko vzniku nehody. Jelikož se systémy osvědčily, Evropská komise usiluje o jejich rozšíření a zavedení tzv. černé skříňky.

Asistent mrtvého úhlu

Ještě víc asistentů

Evropská komise před nedávnem podpořila projednávaný návrh Evropského parlamentu, kde se počítá se zavedením dalších bezpečnostních asistentů do sériové výbavy všech nových vozidel. Mělo by se tak stát od roku 2022, návrh ale musí schválit evropský parlament a rada.

Navrhované elektronické a asistenční systémy osobních automobilů

  1. Pokročilé nouzové brzdění
  2. Alkoholový zámek
  3. Detekce únavy řidiče
  4. Rozpoznání a předcházení nepozornosti řidiče
  5. Zaznamenání dat při nehodě (černá skříňka)
  6. Kvalitnější bezpečnostní pásy pro ochranu posádku při čelním nárazu
  7. Rozšíření zóny nárazu hlavy pro chodce a cyklisty
  8. Lane Assist
  9. Lepší ochrana posádky při bočním nárazu na sloup
  10. Zpětná parkovací kamera/zadní parkovací senzory

Kamera asistenčních systémů

Inteligentní "tempomat" a černá skříňka

Kromě výše uvedených asistentů má dojít i k plošnému zavedení inteligentního adaptivního "tempomatu", který upraví rychlost vozidla podle maximálního povoleného limitu. Využije k tomu data z navigačního systému nebo dopravních značek. Kromě toho by měly přibýt kvalitnější bezpečnostní pásy nebo instalace záznamového zařízení obdobného černé skříňce v letadlech.

Vize "0"

A co si od toho EU slibuje? Zcela logicky snížení počtu usmrcených osob na silnicích. Do roku 2050 je záměrem až nulový počet obětí dopravních nehod. Komise očekává, že do roku 2038 pomohou navrhovaná opatření zachránit více než 25.000 životů a předejít nejméně 140.000 vážným zraněním.

Další krok k autonomní jízdě

Přátelé, nebuďme zoufalí, díky těmto systémům, které nám budou ještě víc "kecat" do řízení, se připravíme na příchod autonomního stylu jízdy. Díky novým, pokročilým bezpečnostním prvkům si zvykneme na používání asistenčních systémů, což povede k větší důvěře veřejnosti k autonomním autům.

Adaptivní asistent jízdy

A co cena aut, vzroste? Podle evropské komise se náklady na zavedení systémů nepromítnou do ceny. Automobilky však hovoří, že takové zavádění nebude zrovna zadarmo a jednoduché. Obávám se, že dojde k podobným nátlakům na automobilky, stejně jako v případě přísných emisních tříd Euro 6 a výše. Kromě vývoje elektromobilů, plug-in hybridů budou musel vynakládat finance na plošné zavádění příplatkových výbav do série. Takže Evropo, za nový automobil si logicky budeme muset zaplatit těch peněz víc!

 

Zdroj: Auto.cz