Návod jak upravit snímač hladiny ostřikovače platí pro Octavii 2 před faceliftem, ale s malými rozdíly je to použitelné i pro faceliftové vozy.
Snímač je z fabriky osazený pouze do větších nádržek 5,5 l dodávaných na vozy s ostřikovači světlometů. V základu je pouze nádržka 3 l a snímač hladiny se tam nedával. Je tam na něj ale připravené místo, kam se musí vykroužit otvor. Je taky možnost sehnat větší nádržku, která už otvor má, odpadá shánění vrtací korunky nebo stromečku.
Návod jsem vzal víc podrobně, kdo nikdy nesundával přední nárazník, nepokoušel se dostat z motorového prostoru do kabiny s novým vodičem nebo neví, jak demontovat budíky, tak zde je úplně vše popsané.
Před odpojením budíků je v každém případě potřeba odpojit baterii a nepřipojovat ji dřív, než budou zase zapojené!
Já začal demontáží nárazníku. Vyklopit krytky vedle mlhovek. Ze strany přímo u mlhovky uchopit a zatáhnout dopředu, skrývá se tam šroub s hlavou na šroubovák TX25 (hvězdička), pod každou z krytek jeden.
Foto návod s popiskem
Další jsou v podběhu. Vytočit kola a sundat tři šrouby na každé straně. Pokud jsou hodně rezavé, použít spíš bit TX20.
Shora pak uprostřed nárazníku tři šrouby na TX30.
Dál je potřeba vyjmout světlomety. Povolit plastovou matku vzadu a zatáhnout za plechový hák po straně, po vytažení reflektoru odpojit konektor. Zespodu má plastový zobáček, uvolní se např. širším plochým šroubovákem. Kabeláž by měla dovolit otočit reflektor naruby, aby na to bylo dobře vidět. Pod reflektory jsou plastové trny. Dva šly vytáhnout snadno plochým šroubovákem a pak kleštěmi. Ale dva šly opravdu hrozně špatně.
Vyrobil jsem si narychlo pomůcky, vystříhnutím drážek do plechu a ohnutím, trny jdou pak krásně podebrat a vytáhnout.
Pak se vytáhnou i jejich patice, stačí šroubovákem vytlačit přes spáru pod nárazníkem, jak je vidět na fotce.
Ze spodní strany nárazníku jsou z každé strany dva šrouby a uprostřed pak tři plastové trny.
Zbývají už jen šrouby zcela schované ve vnitřních bocích nárazníku, z každé strany jeden. Vidět jsou shora, ale dostat se k nim dá bez potíží po odchlípnutí podběhů, použitím delšího šroubováku nebo prodloužení na bity.
Montážní jáma není potřeba, stačí si lehnout na zem na připravený karton. A na ten se pak spustí nárazník, po odstranění posledních šroubků. Odpojí se konektory od mlhovek a dá se stranou.
Pak se může demontovat nádržka. Shora odstranit šroubek vedle víčka, vytáhnout sponu.
Dole na nádržce je jeden šroub a dvě matičky M6, tj. klíč 10 mm.
Po odpojení hadičky se nechá vytéct kapalina ostřikovače do sklenice. A vytáhne se čerpadlo, je jen nasunuté, stačí zatáhnout vzhůru.
Nádržka jde vytáhnout i s krkem. Ten je pak lepší vykroutit ven, aby neztěžoval další manipulaci nebo nehrozilo ulomení.
Na nádržce je v důlku pro snímač překážka, plastový výčnělek. Odstranil jsem ho zalamovacím nožem.
Pak se dá vyměřit střed a vyvrtat dírku.
Ta se rozšíří vrtacím stromečkem na průměr 26 mm. Bohužel jsem musel stromeček trochu zkrátit flexou, začíná teď až od 8 mm, stupně 4 a 6 mm musely pryč, protože jinak by došlo k provrtání poměrně ploché nádržky na druhé straně. Vrtací korunka 26 mm by byla lepší, ale tu nevlastním.
Začistí se otřepy a nádržka se důkladně propláchne od plastových špon.
Vloží se gumové těsnění 7M0 919 382
Potře se troškou vazelíny a natlačí se tam snímač hladiny ostřikovače 7M0 919 376. Vývody je dobré dát vodorovně, aby to nehlásilo nedostatek kapaliny zbytečně brzo.
Testování těsnosti
Já si pak udělal test těsnosti i funkce. Naplnil nádržku vodou skoro po okraj, nepronikla ven ani kapka. A změřil si multimetrem odpor snímače nasucho a s vodou. Nasucho nevede vůbec, pod vodou má 2,3 MΩ přímo na vývodech. S připojenou kabeláží 6 MΩ.
Pak jde nádržka namontovat zpátky na místo, zapojit čerpadlo atd.
Na snímač se nacvakne konektor 1J0 973 202. Z Číny k tomu dávají i piny a ucpávky, ale prvovýroba je jen samotná svorkovnice a k tomu se musí zvlášť koupit piny mini ISO nebo Junior Power Timer 2,8 mm, samice. A buď originál gumové ucpávky, nebo já použil silikon, protože na ucpávky zapomněl.
Na piny se nacvakne vodič dvojlinka bez stínění, stačí 0,5 mm², já použil 1 mm², ale je to zbytečně silné. Délku jsem koupil 4 metry a bylo to i s malou rezervou akorát. Piny mají sekundární aretaci pomocí fialové plastové vidličky uvnitř konektoru, ta se musí vystrčit do strany před nasazením pinů
a pak namáčknout zpátky.
Pokud se něco nepodaří a pin je potřeba opět vytáhnout, tak jde použít na zamáčknutí obou zobáčků současně malá kancelářská sponka, oba její konce silně natlačit plochými kleštěmi do otvorů z horní strany, kde je křížový otvor na vpichovací nástroj.
Úprava kabeláže
Vodič jsem vedl podél kabeláže co je vedle ostřikovače a do nejbližší průchodky. Je tam taková stočená měkká pěnová guma, vedle ní to jde prostrčit do žlábku pod krycí mřížkou. Mřížka nejde oddělat, aniž by se sundala ramínka stěračů. Na ty nemám zatím stahovák, tak jsem mřížku jen přizvedl a vodič tam nastrkal štěrbinou po celé délce.
Když se podaří mřížka sundat, tak za motorkem stěračů se dá dostat do kabiny přímo. Ale já pokračoval na druhý konec žlabu a přes průchod z pěnové gumy vytáhl vodič zase ven. Průběžně používal plastové stahovací pásky na uchycení ke stávající kabeláži. Před přizvedáváním mřížky je dobré sundat gumové těsnění, já ho tam nechal a šlo to tak hůř.
Pak odpojil baterku, vytáhl plastový kryt kolem ní, povolil šroub držáku z levé strany baterie (gola s dlouhým prodloužením a ořech 13 mm) a vytáhl ji z vozu. Přímo za baterkou je vidět gumová větší manžeta, kudy prochází kabeláž. A jsou tam takové gumové cecíky, stačí jeden ucvaknout a máme otvor pro další vodiče.
U faceliftové verze už to není obyčejná guma, ale nějaká tuhá, vulkanizovaná průchodka, tak tam nevím, jak se přes ni dá dostat. Pokud špatně, tak sehnat stahovák na stěrače, vytáhnout plastovou mřížku (tzv. torpédo) a zkusit to za tím motorkem stěračů protáhnout.
Dále pokračujeme v interiéru. Vypínač světel se zatlačí a současně pootočí, pak jde vytáhnout a odpojit konektor.
Vycvaknou se ozdobné lišty vedle vypínače a z druhé strany volantu (plastovou kartou podebrat a vyháknout přímo k sobě).
Povolí se šroubky za nimi plus ty zespodu panelu pod volantem. Jeden šroubek je z boku, pod krytem pojistek.
Po sundání krytu je vlevo dole vidět na gumovou manžetu.
Vodiče jdou přes ni nejlíp protáhnout pomocí svařovacího drátu. Potom jsem jeden vodič zkrátil, dal na něj očko (sehnat ploché očko 5 mm na slabý vodič) a přišrouboval pod šroubek poblíž pojistek na kostru vozu.
A druhý drát pokračuje za panel budíků. Pod relátky nad pedály se přichytí ke kabeláži a vytáhne nahoru, po demontáži přístrojového panelu s budíky.
- Budíky jdou vytáhnout velice snadno.
Volant se nemusí sundávat, jen se sklopí co nejníže. Plast přímo nad volantem se nadzvedne, vyklopí nahoru a vytáhne (asi není nezbytné, ale je tam pak víc místa). Plastová lišta přímo před budíky se pak zatáhne silně přímo k sobě (šipka B na obrázku).
A už jsou dole vidět dva šroubky, co drží budíky, hvězdička TX20. Shora se zasunou dvě karty, aby se zamáčkly zobáčky. Šroubovákem se podebere jeden držáček dole a celý panel s budíky snadno vyjede ven.
Jediný velký konektor zezadu se odpojí vyklopením páčky. U FL je jiný, menší konektor a mnohem jednodušší provedení krytu. Tam jde zmáčknout jeden bílý zobáček šroubovákem a konektor se vytáhne z krytu.
Rozborka velkého konektoru před FL byla trošku pracnější, je to zbytečně složitě zakrytované.
Vyloupne se placka shora, zobáčky jsou náchylné na ulomení, ale ono to neplní žádnou důležitou funkci.
Potom se plochým šroubovákem z obou kratších stran vyloupne první kryt konektoru.
Pak následuje druhý kryt, z jedné strany se do malých otvorů vrazí dva hodně slabé šroubováčky nebo já použil větší kancelářskou sponu.
Na protilehlé straně se zatlačí tenkým šroubováčkem skrz dírku a vnitřní konektor se vytlačí z krytu.
Dále potřebujeme pin samici ve tvaru čtverečku, přesně je to Fakra konektor PIN 254562.
Na ten se nalisuje vodič max. 0,5 mm²
a nacvakne se do neobsazené zdířky konektoru (piny jdou za sebou v řadě, ne na střídačku levá pravá strana, čísla jsou napsaná jen na koncích). Před FL je to pozice 34, po FL pozice 17. Pin se dotlačí tenkým šroubováčkem, aby zapadl na doraz. Já měl silnější vodič, tak musel do pinu dát slabší vodič a na můj to napojit přes auto konektor. Pájení nevyšlo, dvojlinka nešla vůbec pájet, asi to byl nějaký audio kabely s přidanou složkou, na kterou cín absolutně nechytal.
Pak už jde nacvaknout krytky zpátky, při zapojování konektoru do panelu silně zamáčknout, až to cvakne. Páčka pomáhá jen při vytažení, při vracení může být zaklaplá.
Při šroubování budíků zpět použít plochý šroubovák zespodu a přizvedávat panel nahoru, aby se neudělala mezera mezi plastem budíků a palubovkou.
Vše našroubovat zpátky, vč. krytu pod volantem a ozdobných lišt, aby šel zapojit vypínač světel. Pak teprve připojit baterii.
Poté jsem připojil notebooks diagnostikou VCDS (kabel koupit např. na Aliexpress za 25 USD, detaily najdete v patřičném diskusním fóru). Bez toho to nejde, musí se kódovat, aby jednotka budíků věděla, že má monitorovat hladinu kapaliny ostřikovačů.
Ve VCDS vybrat položku 17 – Instruments, dále 07 Coding. Vybrat Long Coding Helper a pod bitem 2 zaškrtnout Washer. Exit nahoře v menu a potvrdit Do it!
Pokud se neobjeví položka Long Coding Helper, což byl můj případ, tak se ručně změní číslo v prvním řádku. Na pozici tři a čtyři zleva se přičte hodnota 4 (washer fluid warning), tj. místo 03 tam bude 07, viz fotky. A kliknout Do It!
Já nechal nádržku schválně prázdnou, tak se za nějakou chvíli rozsvítila kontrolka. Je tam vždy prodleva, aby to nehlásilo při každém zašplouchání, když se blíží limitní hladina kapaliny. Pak jsem nalil nemrznoucí kapalinu jen kousek nad vývody čidla. A za chvilku kontrolka zhasla. Odměřoval jsem to sklenicemi a vytestoval, že přibližně u 900 ml zbývající kapaliny v nádržce to začne hlásit.
Dává to tak dostatečný předstih pro sehnání kapaliny, pokud ji člověk nevozí neustále v kufru. Osobně bych radši, kdyby to hlásilo později, u 500 ml by to bohatě stačilo. Kdo má naopak velkou spotřebu, tak jde celá nádržka nahradit za verzi 5,5 l, ta menší 3 l se už ani neprodává. Odpadá vrtání otvoru, větší nádržka ho má automaticky, při nevyužití snímače se musí použít patřičná záslepka.
Až úplně na závěr jsem vrátil nárazník. Jde to i bez asistence v pohodě nasadit.
Protože byla odpojena baterie, tak se musí nastavit dorazy el. oken, držet ovladač odemčení dveří, dokud po jednom postupně nesjedou všechna okna dolů a pak držet tlačítko zamčení dveří, dokud nevyjedou všechna okna nahoru. Taky svítí kontrolka volantu, ale posilovač funguje. Kontrolka zhasne po ujetí pár metrů rovně.
Výsledná úprava
Návod jsem se rozhodl vypracovat, protože jsem na to nikde na internetu nenarazil. Pracně jsem získával střípky informací v diskusích, na řadu věcí přišel sám. Především patří díky členovi OctaviaClubu s přezdívkou Rolbař. Bez jeho některých klíčových rad bych to nedal dohromady.
- Autor: jindra999
- úpravy Vašeho auta jsou na Vaši vlastní zodpovědnost
- diskuse nad snímačem hladiny ostřikovače Octavia