Škoda se nedávno pochlubila s novinkou ve formě modelu Scala, kterou budeme co nevidět potkávat v ulicích. Jak si novinka vede v porovnání se současnou Octavií?
Není to tak dávno, co se rodina vozů značky Škoda Auto rozšířila o dalšího člena – model Scala. Minulý týden již dokonce první exemplář sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi, nicméně první kousky se k majitelům dostanou až během druhého čtvrtletí tohoto roku. V hierarchii vozů automobilky by se mělo jednat o nástupce modelu Rapid.
Scala by se tak v pomyslném žebříčku prestižnosti měla zařadit mezi model Fabia a Octavia. I přesto, že na oficiální premiéru čtvrté generace Octavie si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, připravili jsme pro vás porovnání současných modelů – tedy nové Scaly a Octavie třetí generace po faceliftu.
EXTERIÉR
Po stránce karoserie je to u Scaly jednoduché – v nabídce je pouze jako hatchback, nicméně minimálně siluetou se podobá modelu Fabia ve verzi combi. Délka vozu je přes 4,3 metru, na šířku má vůz lehce pod dva metry a výškou se blíží k půl druhému metru. Na vůz si lze nakonfigurovat buď 16ti nebo 17ti palcová kola. Co se světlometů týče, v základní výbavě je vůz osazen LED světlomety předními i zadními. U vrcholné výbavy je pak možné vůz vybavit Bi-LED předními a TOP LED zadními světlomety.
U přední masky můžeme opět najít tvarovou analogii s faceliftovanou Fabií, ovšem světlomety se do rámečku větrání tolik „nezakusují“ jako u menšího modelu. Jedinečná, alespoň v rámci modelů Škoda, je Scala v zadní části. Na pátých dveřích je nyní dominantním materiálem sklo a na prvnímu pohledu neunikne ani nápis ŠKODA, který nahradil tradiční okřídlený šíp.
Škoda Octavia – nejprodávanější tuzemské vozidlo – se vyrábí ve verzi liftback a combi (pro přesnější srovnání budeme s modelem Scala porovnávat verzi combi). Co do rozměrů Octavia Scalu předčí téměř ve všech ohledech. Delší je o více jak 30 centimetrů, širší o necelé tři. Jen co se výšky týče, je Octavia nižší řádově o pár milimetrů. Stejně jako Scala i Octavia začíná v základu s disky o 16ti palcích, ovšem u druhého jmenovaného modelu jdou kromě 17ti palcových objednat i „osmnáctky“. Ohledně vzhledu nemá cenu se dlouze rozepisovat. V přední části nalezneme typické světlomety rozdělené na čtyři segmenty, které ve v době své premiéry rozdělily příznivce automobilky na dva tábory. Zadní část je typicky škodovácká s ostrými hranami a na rozdíl od Scaly ještě s logem automobilky. Uvidíme, co přinese čtvrtá generace …
INTERIÉR
Scala nabídne uživateli vnitřní prostor o šířce přes 1,4 metru na předních sedadlech a téměř totožnou hodnotu i na sedadlech zadních. Zavazadlový prostor má základní hodnotu 467litrů. Při sklopení zadních sedaček se dá zvětšit až na hodnotu 1.410 litrů. Výbavové stupně nalezneme u Scaly pouze dva, ovšem už v základu je vůz poměrně slušně vybaven. Nižším stupněm je Ambition, kde bude k nalezení například klimatizace, tempomat, 6,5″ dotykový displej, Lane Assist, Front Assist nebo asistent rozjezdu do kopce.
Nejvyšší výbavový stupeň – Style – nabídne lepší přední i zadní světlomety, zadní parkovací senzory, Climatronic, dešťový a světelný senzor nebo multifunkční volant. Průlomovým je u modelu Scala volně stojící displej který, jak sama Škoda přiznává, udává designový jazyk i pro budoucí modely.
Interiérově disponuje Octavia lepšími čísly, ale žádné dramatické rozdíly nečekejte. Rozdíl, co do šířky vnitřního prostoru, je ve přední části půl druhého centimetru a na zadních sedadlech 2,5 centimetru ve prospěch Octavie. I škála výbavových stupňů je u Octavie bohatší, skládá se hned ze čtyř stupňů. Základní je výbava Active, následuje Ambition, Style a vrcholná výbava Laurin & Klement. Nabídka prvků v jednotlivých výbavových stupních je velmi různorodá.
Na výběr jsou displeje od 6,5″ (Swing) až po 8″ (Amundsen). Dále pak světlomety jsou nabízeny v základu jako halogenové s předními LED, ve vyšší výbavě již přední i zadní LED. A v neposlední řadě množství asistentů, které se zvyšuje v závislosti na stupni výbavy.
MOTORIZACE
Pod kapotou Scaly bude možné nalézt tři typy agregátů – dva benzínové a jeden naftový. Slabší benzínový motor je litrové TSI s výkonem 85 kW, které je možné nakombinovat pouze s šestistupňovým manuálem. Výkonnější patnáctistovka TSI zase naopak jen se sedmistupňovým automatem. Pro zájemce o dieselový agregát Škoda nabízí motor 1,6 TDI s výkonem 85 kW a možností zvolit si mezi dvěma výše zmiňovanými převodovkami. Důležité je také zmínit, že motory modelu Scala budou pracovat s o něco nižší hmotností než agregáty umístěné v Octavii.
Octavia je v nabídce motorů velkorysejší – na výběr jsou hned tři zážehové jednotky a dvě vznětové. Benzínový nadšenci mohou volit mezi litrovým TSI (85 kW), patnáctistovkou TSI (110 kW) a nejvýkonnějším dvoulitrem TSI (140 kW). První dva motory je možné spojit buď s manuálem (6⁰) nebo automatem (7⁰). Pouze vrcholný dvoulitr je pevně svázán s automatem. Zájemci o naftovou jednotku mají na výběr mezi šestnáctistovkou TDI (85kW) anebo silnějším dvoulitrem TDI (110kW). Opět i zde platí u obou jednotek možnost zvolit 6⁰M nebo 7⁰A. Oproti Scale má Octavia ještě jeden trumf, a to je pohon všech kol. Ten lze skloubit s dvoulitrovým TSI a oběma naftovými motory.
CENOVÉ SROVNÁNÍ
Pokud by se někdo rozmýšlel mezi Octavií nebo Scalou, cenovka jednotlivých modelů bude jedním z rozhodujících kritérií. A právě zde nastává chvíle, kdy by mnoho zájemců mohla Scala přetáhnout na svoji stranu, zvláště těch, kteří jsou oproti Octavii ochotni slevit z prostoru ve voze nebo dvoulitrových motorů.
Nejlevnější konfigurace Scaly je s litrovým TSI a ve výbavě Ambition. Taková kombinace vyjde na 394.900, – Kč a v případě naftové jednotky 1.6 TDI bude cena 434.900, – Kč. Na druhou stranu při volbě vrcholné výbavy Style a motoru 1.5 TSI s automatickou převodovkou se cena přehoupne přes hranici půl milionu, přesněji na 524.900, – Kč. Naftová šestnáctistovka s totožnou převodovkou a v totožné výbavě pak bude stát 529.900, – Kč.
Pro realističtější srovnání budeme u modelu uvažovat stejné parametry jako u Scaly, tedy stejné stupně výbavy (Ambiton, Style) a totožné agregáty (1.0 TSI, 1.5 TSI a 1.6 TDI).
V případě Octavie by litrový benzínový motor s výbavou Ambition vyšel na 532.900, – Kč. U naftové jednotky 1.6 TDI by cena byla 592.900, – Kč. Přesuneme-li se do výbavy Style a zvolíme patnáctistovkové TSI ke kterému přihodíme ještě automatickou převodovku, částka bude 688.900, – Kč. Naftová 1.6 při stejných parametrech by vyšla na 702.900, – Kč.
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
Model Scala by měl zaujmout místo po svém předchůdci a plynule zapadnout rodině automobilky mezi modely Fabia a Octavia. Nelze jej však vnímat jako levnější nebo snad horší variantu Octavie. Scala si, stejně jako předtím Rapid, svoji kupní sílu najde. Jeden z hlavních rozdílů těchto dvou modelů je v prostornosti a omezenější škále nabízených motorů.
A právě to bude možná jeden z důvodů, proč řada zákazníků sáhne raději po novější Scale. Pokud bude někdo chtít ušetřit na pořizovací ceně na úkor místa a výkonu, bude pro něj Scala oproti Octavii rozumnější volbou.