Registrace do OCRegistrace do OC PřihlášeníPřihlášení

Slovníček pojmů: HALDEX, XDS+, ESC, EDS a TCR

K minulým dvou článkům, které se věnovaly jízdě na sněhu přidávám třetí, kde se zaměříme na pohon 4x4 a další elektronické pomocníky, díky kterým se dokážeme "vyhrabat" s nejedné nepříjemné situace.

Pohon 4x4 (Haldex V. generace)

Při jízdě ve zhoršeném terénu, což určitě napadaný nebo uježděný sníh a led je, oceníme ze všeho nejvíc pohon všech kol. Jestli jim daný vůz disponuje lze zjistit na 5. dveřích nebo hlavici řadicí páky, kde nechybí logo 4x4. Samotná automobilka ŠKODA přiznává, že každý vůz s tímto pohonem pečlivě ladí, aby dosahovalo co nejlepších jízdních vlastností. Nezbytností tohoto systému pohonu je mezinápravová vícelamelová spojka, která je jádrem. Jedná se o elektronicky řízenou spojku HALDEX V. generace, která spolupracuje s čidly a stabilizačním systémem, přičemž neustále monitoruje prokluz a adhezi jednotlivých kol. Je-li detekován prokluz, v řádu milisekund mění přenos točivého momentu mezi přední a zadní nápravu a tím zajišťuje optimální rozdělení hnací síly.

pohon 4x4

Systém XDS+ a EDS

Již nějakou dobu se v Octaviích objevuje systém XDS, později novější XDS+. Systém je takovou elektronickou "náhradou" mechanického samosvorného diferenciálu. Jeho úkol je pomoc v zatáčkách, a to zejména v případě, kdy během průjezdu dojde k odlehčení vnitřního kola. XDS+ na to reaguje tak, že odlehčené kolo přibrzdí, zamezí jeho prokluzu a tím zajistí lepší trakci a směr.

pohon 4x4

Systém XDS+ je nadstavbou systému EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu), která je nedílná součástí pohonu všech kol. Uzávěrka je aktivní na obou nápravách a její funkce se projevuje zejména v přední i zadní nápravě̌. Zasahuje v nízkých rychlostech, pokud dojde k prokluzu jednoho z kol na jedné nápravě, EDS dané kolo přibrzdí a přenese tento točivý moment na druhé kolo, tím dojde ke zlepšení trakce.

Elektronický stabilizační systém ESC

ESP nebo ESC, vždy se jedná o stabilizační systém fungující na principu neustálého vyhodnocování aktuální jízdní dynamiky a směr jízdy. V případě hrozícího smyku dovede systém svými zásahy do brzd bez pomoci řidiči vozidlo stabilizovat a usměrnit do požadovaného směru jízdy, tj. směr natočení volantu. Vždy je nutné pamatovat, že se nedoporučuje točit "kontra"!

Elektronický stabilizační systém ESC

Pokud máte rádi svižnější jízdu, která je tu a tam na limitu a pokaždé vás stabilizační systém ESC příliš usměrní, existuje tady speciální režim ESC SPORT. Dalo by se říci, že se jedná o mírnější kontrolu, ne však plná deaktivace. V zimě si s tímto režimem lze užít opravdu velkou zábavu, protože umožňuje Octavii poslat pěkně bokem. Systém funguje tak, že snímá plynulost pohybů volantu, pokud zběsile netočíte, předpokládá, že je vše pod kontrolou a nesníží točivý moment motoru a zatáčku lze projet smykem.

Kontrola trakce TCS

Potřebujete-li se dynamicky rozjet, v tom pomůže právě systém TCS, který omezuje protáčení hnaných kol. Defaultně je tento pomocník vždy aktivní! Jeho zásahy jsou citelné zejména na mokrém nebo namrzlém podkladu. V případě, kdy se svou OCTAVIÍ zapadnete nebo potřebujete projet hlubším sněhem, je nutné tento systém tlačítkem vypnout.

Kontrola trakce TCR

 

Zdroj: ŠKODA Storyboard