Je sobotní ráno a my se vydáváme směr Hradec Králové na nový polygon v areálu letiště, kde nás čeká Kurz bezpečné jízdy, který pro OctaviaClub pořádá náš člen Honza Bezděka z Driving Experience.
Je sobotní ráno a my se vydáváme směr Hradec Králové na nový polygon v areálu letiště, kde nás čeká Kurz bezpečné jízdy, který pro OctaviaClub pořádá náš člen Honza Bezděka z Driving Experience – www.driving-experience.cz – který se profesionálně zabývá školením řidičů pro bezpečnou a úspornou jízdu. Hlavním školitelem dne bude Jakub Michalovič, který je zkušeným instruktorem. O organizační věci se postarala Terka Bezděková, jelikož Honza musel pracovně odcestovat.
Celkem je nás 11 aut z toho 10 Octavií – jednu Toyotu jsme vzali na milost J , kurz bylo totiž možné zakoupit i jako dárek pro rodinné příslušníky, a tak jsme v akci tedy viděli i auto jiné značky. Zastoupení bylo již tradičně česko-slovenské, jelikož naši členové ze Slovenska za námi jezdí na všechny možné akce J
V Hradci již od rána pěkně chumelilo a tak bylo jasné, že si ovládání vozu na sněhu a ledu užijeme dosyta. Po prvních dvou hodinách teorie a diskuze jsme usedli do aut a vrhli se na první disciplínu: slalom mezi kužely v různých rychlostech. Již při prvním „cvičení“ se jasně ukázalo, že 2 zimy ježděné zadní pneu (Falken s dejme tomu 25 000 km) neoplývají funkčností jako nové pneumatiky. Také bylo znát, kdo má jakou značku zimních pneu. Bohužel musíme z našeho „mini testu“ pokárat pneumatiky Barum Polaris 3, které dostávaly oba vozy (a shodou okolností oba s pohonem 4×4) do smyku mnohem snadněji. U čtyřkolek se to trochu vyrovnalo zapínáním haldexu, takže oba vozy pak na slalomu vyloženě driftovaly, především ve vyšších rychlostech. Slalom jsme zkoušeli s různými nastaveními ESP a ASR, kdo mohl, zkoušel jezdit se zapnutými či vypnutými systémy. Za sebe musím podotknout, že po několika průjezdech se mi osvědčila kombinace horšího obutí a nastavení ESP Sport v trojkovém RSu, jelikož se auto nesnažilo mě ze smyku dostat za každou cenu jako u zapnutého ESP. Díky tomu se dalo auto smykem a kontrem srovnat snadněji. Jistější však samozřejmě bude nové zimní obutí pro příští sezónu.
Slalom jsme si pak dali i na čas, každý volil rychlost vozu dle svého uvážení a možností pneumatik. Nejrychlejší byl nakonec člen OctaviaClubu a řidič z povolání – lubinob, kterému tak patří pomyslná zlatá medaile.
Dalším cvičením byl vyhýbací manévr, který všechny velmi bavil, což se ukázalo při dotazu instruktora na dobrovolné pokračovaní – všech 11 aut si manévr „střihlo“ ještě dvakrát. Opět v různých rychlostech a s nutností zvládnutí smyku. Toto cvičení jsme pak ještě odpoledne vylepšili o vyhýbání se s nasměrováním auta do určeného prostoru.
Odhad vzdálenosti pro brzdění a určení bezpečné vzdálenosti jsme si vyzkoušeli také. Instruktor Jakub hrál chodce, který vstoupí do vozovky. Nutno dodat, že kdyby to bylo naostro, párkrát by se pěkně projel na kapotě J Odhad rozestupu jsme zkoušeli jízdou vedle sebe, přičemž jeden se rozhodl, kdy začne brzdit. Mnoho z nás si ověřilo, že rozestup na sněhu při 50 km/h musí být opravdu značný. Znovu se ukazovalo, jak má kdo dobré pneumatiky a rychlou reakci.
Dalším a předposledním cvičením byl totálně zasněžený a zledovatělý kruhový objezd, který jsme jezdili v různých rychlostech a snažili se dle nabytých znalostí zvládat nedotáčivost. V mém případě špatných zadní pneu i přetáčivost. Následně jsme si vyzkoušeli „závod“, kdo dokáže kruháč 2x obkroužit rychleji. Vyráželi jsme tedy každý na jedné straně objezdu a snažili se druhého dohnat.
Poslední cvičení byla jízda po zasněžené silnici, kdy jsme vyjeli z polygonu na jednu obslužnou cestu areálem a vyzkoušeli si v rychlosti průjezd táhlejší zatáčkou, pokud možno v co největší rychlosti. Co by to bylo za kurz, kdyby nikdo z nás nezapadl a nemuseli jsme si vyzkoušet tahání na laně? J
Zde patří dík členovi OziTorreto, který svojí trojkovou čtyřkolkou vytáhl mé RSo ze závěje. Nutno dodat, že mě hecoval, abych se neloudal a tak jsem to trochu přišlápl a výsledek na sebe nenechal čekat J
Po cca 2 hodinách teorie a 4 hodinách za volantem jsme kurz zdárně ukončili společnou fotkou a zakončením ve školící místnosti. Kdo letos váhal, zda má dorazit, tak určitě doporučujeme příští termín využít. Chtěli bychom stejný kurz naplánovat i na teplejší měsíce, abychom si vyzkoušeli chování vozů na suchu a mokru apod.
Děkujeme Jakubovi, Terce a Honzovi za skvělý zážitek a těšíme se na přístě!
Napsat komentář